Gruzie: Entrée do úžasné země šílených paradoxů, hledání kláštera David Garedža, omyl v armádním komplexu a nejšpinavější město Gruzie
Gruzie
se nám vrývá do paměti hned po vyjití z letadla. Dostáváme razítko do
pasu! Pro nás odkojence Schengenu je to téměř svátek. Jen co vejdeme do
příletové haly, už se nám rosí čela; je sice teprve šest ráno místního
času, ale venku to pěkně peče. Na kufry si musíme ještě počkat, jdeme
proto omrknout toalety. K nádražním bych je nepřirovnala, ale žádná
sláva to teda není. Nějaká usměvavá mladá slečna se tu jen v tílku omývá
v umyvadle. Než stačíme vystát frontu, osuší se, hodí na sebe černý
hábit a s kamenným výrazem v očích odchází. Víc toho z ní totiž už není
vidět. Mám z toho zvláštní pocit. Nemůžu si pomoct, ale evokuje mi to -
nesvobodu.
Je
to neuvěřitelné, ale v pořádku přijíždějí všechna naše zavazadla.
Okamžitě vyrážíme ven hledat týpka z autopůjčovny; letadlo nabralo v
Polsku přes hodinu zpoždění. Naštěstí na nás počkal. Malinký zádrhel
nastává ve chvíli, kdy zjišťujeme, že umí jenom rusky. Zatímco měníme
eura na lari, rozkoukáváme se po letišti. Je tady hodně vidět, že jsme
na poslední zastávce před Blízkým Východem, až je to trochu nepříjemné.
Týpek nás vede k autu; při východu z letiště na nás dýchne těžký
gruzínský vzduch. Chvíli mám pocit, že se dusím. Jsme celou noc na cestě
a nejradši bychom šli spát; místo toho se nad námi na špinavě modrou
oblohu hrabe žluté slunko, motory aut hučí, pod nohama nám křupe seschlá
tráva.
Následujeme
týpka k autu. Zatím jsme se jakžtakž domluvili, ale pak přichází na
řadu vyjednávání ohledně toho, že si chceme auto půjčit i na dvoudenní
přejezd Arménie, a tady už nám moje půlroční a Pavlova po dvaceti letech
oprášená ruština zkrátka nestačí. Týpek je v pohodě a nakonec volá
synovi šéfa, který mluví relativně srozumitelně anglicky. Dovídáme se,
že pro dokumentaci potřebnou k přejezdu hranic si budeme muset zajet v
den odjezdu do jejich kanceláře v Tbilisi. No bezva.
Naloďujeme
se do auta; je to teréňáček, 4x4, automat. Na to náš řidič není
připraven a proto si po cestě zažijeme pár neočekávaných přískoků, kdy
bude dupat na spojku, která tu ovšem není.
Při
výjezdu z letiště zastavujeme u mýtné brány. Helča se vyklání z okýnka a
ukazuje k chlupaté hromádce ležící nehybně opodál: "Hele, mrtvej pes.
To je Gruzie."
Gruzie
je skvělá. A šílená. Vlastně je to ideální země pro takové
polo-dobrodruhy; zažijete tu neobyčejné věci, a přitom jste relativně v
bezpečí. Pokud tedy zvládáte řídit auto a disponujete skvělým
navigátorem, co se umí orientovat podle hvězd a intuice, protože
směrovací cedule jsou vymoženost, která sem ještě nedorazila. Vjíždíme
na hlavní silnici a jediná směrovka, kterou míjíme, nás informuje, že do
Baku je to rovně necelých 600km. Rovně je vůbec u Gruzínců oblíbené.
Priamo, priamo, gestikulovali kamsi do stepi... Promiňte, předbíhám. Do
Ázerbajdžánu se nechystáme, takže je nám tato informace na dvě věci.
Projíždíme okolo místního Hornbachu:
Stavíme
v obchůdku u silnice a kupujeme základní potraviny a vodu. Hlavně
spoustu vody. U pokladny jsme za blbce, protože jsme - navyklí z
obchodních řetězců v ČR - samozřejmě nezvážili ovoce a docela dlouho
trvá, než nám vůbec dojde, s čím má paní pokladní problém. Gruzíni jsou
naštěstí pohotoví a ochotní, takže jablka obratem hází jednomu ze
zaměstnanců, aby je zanesl k váze, a my zatím zahanbeně balíme nákup.
Dostatečně napojeni i nasyceni se vydáváme do nebezpečných končin
gruzínských silnic. Ty jsou kapitola sama pro sebe.
Taková běžná dopravní situace:
Řízení
v Gruzii je jen pro otrlé. Auta z minulého století se řítí hrbolatou
silnicí namačkaná jedno vedle druhého; chvíli jedeme dokonce tři v
jednom "pruhu". Uvozovky - protože pruhy na silnici technicky vzato
nakreslené nejsou. Všichni na sebe zběsile troubí a předjíždí se ze
všech stran, přednost se řídí podle velikosti auta a drzosti řidiče. Do
toho ještě vozovku přebíhají zjevně sebevražední domorodci; když zrovna
nesejmete je, musíte si dát bacha, abyste se vyhnuli stádu bučících krav
nebo prasat. Holky zezačátku trošku panikaří, ale máme skvělého řidiče,
který si navíc řízení po gruzínsku začne hodně rychle užívat.
Můj bezprostřední zápis z lodního deníku zní: "Jsme do toho vrženi po hlavě. Každej jezdí jako prase, pruhy neexistují, všude bordel, psi, krávy."
Naším
dnešním cílem jsou bahenní sopky a národní park Vašlovani, přičemž si
cestou chceme udělat zajížďku ke skalnímu klášteru David Garedža. Raději
utnu vaše naděje hned v počátku, než se začnete těšit na bahenní sopky -
vůbec jsme se k nim nedostali. První peripetie přicházejí v momentě,
kdy se pokoušíme najít odbočku ke klášteru. Podle mapy už jsme ji
přejeli. V reálu se z hlavní silnice, která je dokonce asfaltová!,
odpojuje pouze několik usmolených polňaček.
Nakonec v jedné vesničce odbočujeme na relativně slušnou cestu. Moc daleko ale nedojedem.
Zatímco
čekáme, až milé krávy přejdou, oslovujeme pár domorodců, kteří
posedávají u svých stavení. Konverzace probíhá v ruštině, takže se nám
podaří rozklíčovat, že ke Garedžovi máme jet priamo priamo, že cesta
povede pod železničním mostem, a že - priamo. Jelikož vidí, že naše
ruština je dost zoufalá, ptají se nás, odkud jsme. Zkoušíme Česko, pak
Čechoslovakii - na to se místní chytají a nadšeně rozhazují rukama, že
jsme jejich druzjá a braťjá a zkrátka moc milí lidé, gosti jejich.
Celkově je tu většina lidí moc milá a snaží se nám pomoct, ač ne vždy to
funguje. Čechoslovakia je ale kouzelné slovíčko.
Jedeme
tedy priamo, priamo a ocitáme se na prašné polní cestě. Je ale kupodivu
provoz - viz. foto s náklaďákem balíků slámy výše. Cesta je správně
hardcore - hrbolatá, ztracená v pustině, a dost často se rozdvojuje,
takže trasu volíme pouze odhadem.
Když
už takhle jedeme asi půl hodiny a nevíme kudy kam, dáváme si pauzu u
slunečnicového pole. Podaří se nám trefit do další vesničky, kde se nás
opět domorodec pokouší nasměrovat ke klášteru. Po několika kilometrech
najíždíme na asfaltku plnou kráterů, která nás nakonec vyplivne na (na
gruzínské poměry) docela pěknou silnici, po které jsme asi měli přijet
původně. Ta nás vede zajímavou stepní krajinou. Jsem sice fanda spíše
Skandinávie a zeleně, ale i tohle vyprahlé království má něco do sebe.
Asi bych měla zmínit, že ač jsme narazili na docela slušnou silnici, která i vedle jakžtakž směrem, kde měl ležet klášter, pořád nemáme tušení, zda jedeme správně. Po dalších pár desítkách kilometrů se na obzoru objevuje obrys vesnice. Když přijíždíme blíž, zjišťujeme, že se jedná o částečně vypálené městečko Udabno. A v městečku Udabnu je... Oasis club and hotel z bývalého prasečáku. Milujeme Gruzii.
Za
Udabnem se cesta zase rozdvojuje, takže zastavujeme u "Ice cream"
shopu, abychom se zeptali na cestu; s nadějí, že když je cedule
anglicky, budou tam umět tak i mluvit. Neumí.
Jedeme dál, podle pochybné mapy v mobilu se blížíme k Ázerbájdžánským hranicím. Ve stepi si ještě děláme pauzičku u jezera.
Už
první den si vytváříme mentální mapu typologie gruzínských silnic, ale
nechci vás přehltit informacemi, takže k tomuto tématu se vrátím v
některém z nadcházejících článků. Co vám však s nadšením řeknu hned - po
přinejmenším 200km bloudění stepí konečně narážíme na směrovací cedule!
S nevírou chvíli mžouráme na modré obdélníky, které se vynořují ze
seschlé krajiny jako fatamorgána, a pak se bláznivě rozesmějeme. Jak je
asfaltová silnice dlouhá, tak nenarazíme ani na jednu značku, a tady,
uprostřed pustiny, uprostřed ničeho, se sbíhají tři kamenité polňačky a kolem nich se tyčí dokonce hned pět dálničních tabulí! Brzy zjišťujeme, že na tomto principu paradoxů funguje celá Gruzie.
Nakonec se tak úspěšně dostáváme ke skalnímu klášteru David Garedža.
Ve
zdejších kobkách vytesaných do skály žili mniši už před téměř tisíci
lety. Ti současní nás dost překvapují. Mají totiž vlastní solární panely
a church shop.
Klášter
leží na hranici s Ázerbájdžánem. Kopce se zajímavě vlní a celkový ráz
krajiny je úplně jiný, než jsem na svých dosavadních cestách mohla
vidět.
Odjezdem od kláštera náš den ještě zdaleka nekončí. Jelikož už je dost pozdě po poledni, je nám jasné, že na bahenní sopky si můžeme nechat zajít chuť. Navíc jsme už dost unavení, vždyť jsme naposledy spali předevčírem. Měníme tedy plán cesty a rovnou se vydáváme směr Kavkaz, do hor. Zní to snadno, ale Pavel chce jet zkratkou.
Tak jedem. Překonáme pár kopců, vypálenou step, radíme dvěma anglicky mluvícím turistům přijíždějícím z opačné strany, jak se dostat ke klášteru. Mají malinkaté autíčko s dost nízkým podvozkem a prašná cesta se v kopcích dost zhoršila, takže si nejsme jistí, zda to vůbec projedou.
Když přejíždíme další kopec, zem je tady okolo nějaká rozrytá. Podezření pojmeme až ve chvíli, kdy se před námi objeví cedule FIRING ZONE, ostnatý drát, zákopy a jak jinak - stádo krav. Po levici se náhle vynoří obrovský armádní komplex. Berem zpátečku a ujíždíme dřív, než nás někdo zastřelí. No jo, ty zkratky.
Nakonec
se nám daří trefit do Rustavi. Pokud vám tohle vyprávění přijde dlouhé,
je to proto, že v reálu to tak bylo. Nekonečný den. Rustavi je taky
docela šok. Je to první pořádná městská zástavba, kterou v Gruzii vidíme
- a je to děs. Nejhorší je, že v těch domech skutečně bydlí lidé.
Tím
absurdnější pocity pak zažíváme, když v centru města míjíme park - co
park, rajskou zahradu - s pečlivě sestříhanými stromky a kvetoucími
záhony. I přesto jsme Rustavi vyhodnotili jako nejšpinavější město
Gruzie. Skládky a vrakoviště, fabriky, jakási podivná huť, brownfields,
neskutečné množství opuštěných domů, zříceniny, olezlý paneláky, všude
špína a na popelnicích nasprejovaná hlava Putina...
U
benzínky nás čeká další vtipná zkušenost; netankujeme sami, tankují nám
zaměstnanci pumpy. Je to tady běžné. Chlapík chtěl asi vydělat co
nejvíc, takže z přelité nádrže nám ještě další půlhodinku vytéká
páchnoucí benzín. Je tady ale tak levný, že je to nám to celkem jedno.
Kupujeme si ještě zmrzku na zvednutí nálady. Je výborná. Jinak stojí za
zmínku gruzínská posedlost papundeklem. Je z něj všechno. Okna, dveře,
dopravní značky. Jelikož po zdejší rozestavěné dálnici jedeme 30km/h,
máme dost času si je prohlédnout.
A
tady už vjíždíme to Tbilisi. Fotky s jiným formátem než 2:3 nejsou
moje, ale Helčiny - já se musela plně věnovat navigování, na focení
bohužel vůbec nezbyl prostor. Hlavně ve městech je navigování masakr.
Dokonce jsem nestihla ani rychlé cvaky z okýnka.
Holky se to Tbilisi těšily, ale když uviděly, jak vypadá v reálu, změnily názor. Zatímco se snažíme prodrat nepřehledným chumlem aut, míjíme místního rybáře.
Po
prokličkování Tbilisi už toho máme tak akorát dost, začíná se na nás
podepisovat spánkový deficit, takže se snažíme najít hotel. Jo, hotel.
Protože nikdo mě neposlouchal, když jsem chtěla vzít stany. Vlastně je
tohle moje jediná dovolená, kdy jsem spala jinde než ve stanu. Pokud se
chystáte do Gruzie, vemte si stan. Ubytování se shání blbě, protože mimo
Mestie je turistika v Gruzii zatím cizí slovo. Ale když seženete, není
to tak špatné. Nakonec se vracíme k hotýlku, který jsme minuli po cestě k
horám. Chtěli jsme bydlet blíž k místům našich plánovaných túr, ale
není nám přáno. Hotýlek je fajn, moderní, čistý, dostáváme domácí
buchty. Trochu horší je komunikace, ale jako vždy to nějak zvládáme. Za
čtyři lidi platíme 50 lari na noc. To je v přepočtu na osobu míň než
kemp na Islandu.
Totálně
mrtví se rychle vystřídáme ve sprše a pak padáme do peřin. Budíme se až
navečer a jdeme na večeři do blízké restaurace. Vaří tu naprosto
famózní grilované šašliky. Jen obsluha je z nás trochu zoufalá. Taky si
dáváme na pití aloe. Litr tu stojí asi 15 korun. A co na lístku nevidíme
- český pivo!
Vyčerpávající
první den tak nakonec zakončujeme docela příjemnou - a extrémně levnou -
večeří. Fouká příjemný chladný větřík a my jsme opravdu rádi, že jsme
nemuseli trávit noc v rozpálené stepi. Zítra nás čeká túra v zelených
horách u hranic s Čečenskem na Abudelauri lakes.
Komentáře
Okomentovat