Island: Noční přílet a problémy v Sadcars
Island.
Po půl roce plánování a pěti letech těšení konečně vyrážíme - z Brna
autobusem Student Agency, a přesto, že přijel s půl hodinovým zpožděním,
přímý let z Vídně do Keflavíku bez problému stíháme díky čtyřhodinové
rezervě a super-rychlému odbavení na poloprázdném letišti.
Několik
hodin pak pozorujeme, jak se letiště pomalu vylidňuje, a těšíme se čím
dál víc, protože jsme se dozvěděli, že na Islandu otevřeli Kjöllur road z
horní části a tudíž se dostaneme i do vnitrozemí! V letošním roce máme
docela smůlu; na webu www.road.is/travel-info/road-conditions-and-weather/the-entire-country/island1e.html
většina vnitrozemských cest (F-roads, průjezdné pouze autem 4x4) září
červeně - jsou neprůjezdné, ačkoli hlavní sezóna už klepe na dveře.
Čtyřhodinový
let se úmorně vleče do chvíle, než začínáme přelétat pevninu. Půlnoční
slunce růžově osvětluje bílou masu, ze které trčí špičky skal. Je to
paradox - z Vídně odlétáme po desáté večer, za tmy - a na Island
dorážíme díky dvouhodinovému časovému posunu o půlnoci, do světla.
První problémy na sebe nenechají dlouho čekat a z domluvené autopůjčovny na nás nikdo nečeká.
Naštěstí
nám alespoň zvedají telefon, a že teda sorry, prý přijedou. Auto
vypadá, že se rozsype. Sypou se i naše nervy, protože půjčovna nectí
dohodu, kterou jsme spolu udělali přes mail, a tak kromě 1200 eur
půjčovného cálujeme ještě dalších 180 za extra pojištění. Kdo nemá
kreditku, nechť nejezdí na Island. Nestačí debetní karta, musí být
kreditní karta. A i když jsme se s nimi přes net domluvili na cash 1500e
vratnou zálohu na nehody a pokuty, na místě nám řekli že si peníze
nemají kam dát a že si je nevezmou, zato nám naúčtovali super
připojištění...
Naloďujeme
se do rozvrzané Vitary z roku 1995 a míříme k nejbližší benzínce,
protože nádrž je totálně prázdná. Pumpy na Islandu naštěstí fungují
nonstop a bez obsluhy, na kartu. Je už skoro pět ráno, fouká studený
vítr, je nám zima a jsme naštvaní, zklamaní a trochu vyděšení, protože
panel je jenom v islandštině. Intuitivně a na druhý pokus se nám daří
natankovat.
Uzemněni
islandským chladným přivítáním sjíždíme z hlavní silnice vedoucí na
Reykjavík a odbočujeme směrem k Modré laguně. Když se zrovna
nedohadujeme kudy jet, tak zaraženě mlčíme. Čekali jsme ledové přijetí
krajiny, ale ne lidí.
Ze
silnice zanedlouho odbočuje polní cesta k jezeru. Auto skřípe, ale
zatím z něj nic neupadlo. Za zatáčkou nacházíme odpočívadlo, dětské
hřiště a světe div se - lesík. Stavíme stan na travnatém plácku opodál a
doufáme, že to nejhorší už jsme si vyžrali.
Komentáře
Okomentovat