Norsko: Noční přejezd přes větrné mosty až pod Oslo
Konečně
se dostávám k cestopisu o mém oblíbeném Norsku! Jak jsem již psala v
úvodu, tuto fantastickou zemi jsem navštívila třikrát, takže tento
cestopis bude sdružovat všechny naše zážitky od jižně položeného Osla až
po chladnou Senju daleko za polárním kruhem. Následujících dvanáct dní
strávíme na cestě jižní polovinou Norska, kdy vykonáme okružní cestu po
nejkrásnějších národních parcích a dalších přírodních zákoutích.
Pro
začátek vám nabídnu pár možností, jak se vlastně do Norska dostat.
Pokud chcete pouze na jih, nejrychlejší a i relativně nejlevnější
varianta je vychytat nějakou akční letenku - a za tisícovku až dvě se
můžete hezky klepat zimou někde u Osla. Jelikož my jsme ale rozmazlánci,
co bohužel nemají čas dva měsíce stopovat nebo čekat, až pojede autobus
(o autopůjčovně v Norsku radši ani nemluvím, to je jiná cenová), a co
potřebují auto minimálně k tomu, aby si v něm přes autonabíječku mohli
pravidelně dobíjet foťák, nejvíc tu budu propagovat cestu vlastním
autem. Navíc to má výhodu, že se dostanete i tam, kam autobusy (nebo
normální lidi s autem) vůbec nejezdí. Ať už pojedete z kteréhokoli koutu
republiky, čeká vás úmorná celodenní jízda přes Německo. Pak máte na
vybranou - buď se vydat na sever některým z trajektů, nebo jet přes
dánské mosty.
Většina
trajektů vyráží z Rostocku a dá se jimi přeplavit nejen do Švédska, ale
už přímo do větších norských měst, jako je Bergen, Stavanger nebo Oslo.
Taková plavba je však již delší (8-16h) a také značně finančně
náročnější, protože si obvykle musíte pronajmout i kajutu. Hrubé
srovnání cen najdete na Direct ferries. Ale nevěřte jim úplně.
Pak
zbývají ještě mé oblíbené krátké plavby - tím myslím 3-4 hodiny. Můžete
plout z Dánska do Norska (Hirsthals-Kristiansand/Langesund/Larvik, a
další...), cena mimo sezónu se pohybuje pod 3.000 kč, v sezóně to bude
asi vyšší. Druhá krátká varianta je z Německa do Švédska. Tam mám
"oblíbenou" trasu z Rujány: Sassnitz-Trelleborg. Je to nejrychlejší,
cena se od roku 2011 drží kolem 4.000 kč za dva lidi a auto.
Jako
poslední varianta pak zbývají mosty. Přes ty jsme jeli v červenci 2013
při naší cestě po jižních národních parcích Norska. Když k mýtu za mosty
připočtete i projetý benzín a únavu po celém dni stráveném v autě,
cenově to vyjde zhruba stejně jako trajekt.
Kvůli
pracovním povinnostem vyrážíme až po poledni. Dálnice kolem Hamburku je
zavřená, takže to objíždíme po silničkách. Do Dánska přijíždíme nad
ránem a než se dostaneme k mostům, dokonce už je i světlo. V jedné části
se silnice noří pod povrch a vede pod mořem. Půl dne se ještě vlečeme
přes Švédsko, než konečně přejíždíme hranice do Norska.
S
tím se pojí další mýtné - za norskou dálnici. Je to jedna z nejdražších
evropských zemí na dovolenou a mýtné se platí za každou blbost -
všechny dálnice, různé úseky rychlostních silnic, tunely, mosty... Mají
tu systém autopass krabiček, který se nám už pár let daří úspěšně
obcházet (poprvé jsme o něm ani nevěděli), ale je vás, zda si to
lajznete či ne.
Jelikož
jsme jeli celou noc i většinu dne, jsme už úplně hotoví, takže
zajíždíme do lesa a stavíme stan na zdejším odpočívadle. Usínáme jako
nemluvňátka a čerpáme síly na další den, kdy se plánujeme podívat do
Osla.
Komentáře
Okomentovat